Kaikki liikunta helpottuu huomattavasti hyvän keskivartalon hallinnan ansiosta. Kun löydät yhteyden kehon keskustan ja raajojesi välillä, et liikkuessasi kuormita kehoasi väärin. Lihakset eivät kireydy ja niiden palautuminen liikuntasuorituksen jälkeen nopeutuu.

Liikkuminen on liikkeen ja lihasten yhteispeliä. Jatkuva kireys selän lihaksissa on usein merkki siitä, että syvät selän lihakset eivät tee tehtäväänsä vaan stabiliteetti on jäänyt pinnalisten lihasten hoidettavaksi.

Juoksijan vaivat johtuvat usein heikosta lantion hallinnasta. Jos pakaralihas ei toimi kunnolla, mekaaninen voima ei siirry jaloista pakaran kautta kalvoja myöten keskivartaloon. Juoksu on raskasta, ja esimerkiksi lonkat, polvet tai jalkaterät tulevat kipeiksi. Toisin sanoen ongelma ei olekaan polvi vaan kesivartalon heikko hallinta.

Selkä kipeytyy usein huonon ryhdin seurauksena ja raajat vääristyneistä liikkeistä. Joskus särkylääkkeiden ja leikkauksen ohella tai sijaan apu voi löytyä pilateksesta. Sen avulla on mahdollista selvittä, toimiiko keho ja sen tukirakenteet sekä nivelet oikein. Ohjaaja tutkii asiakkaan lihasheikkoudet ja tämän perusteella valitaan harjoitukset, joilla kehon toimintaa muutetaan vähemmän kuormittavaksi ja ohjataan sitä liikkumaan oikein.

Iän karttuessa jokaisen selässä tapahtuu rakenteellisia muutoksia kuten välilevyn pullistumia, nikamien ahtaumia sekä kulumia. Ne eivät estä harrastamasta pilatesta.

Onko sinulle tuttua kilpailukauden loukkaantumiset ja rasitusvammat? Urheilijoille pilates on erinomainen lisä muuhun treenaamiseen. Hyvä kehonhallinta estää esim. plantaarifaskiittiongelmia, rasitusmurtumia kuten penikkatautia sekä venähdyksiä.

Hyvällä keskivartalon hallinnalla saa lisää liikkuvuutta, jolloin hermojen hapensaanti paranee ja veri kiertää paremmin kuljettaen tehokkaammin happea. Liikkuvuus helpottaa myös hengittämistä.
Urheilijan olisi hyvä muistaa, että jatkuva kova treeni ei sovi kaikille eikä kaikkiin voi soveltaa samaa harjoittelutapaa.

Jos kehon hallinnassa on puutteita ja lihaksissa suurta epätasapainoa, kehon väärä kuormitus lisää ongelmien kuten loukkaantumisten riskiä.

Tärkeintä ei ole yksittäisten lihasten voima vaan niiden yhteispeli. Voima, kestävyys, nopeus ja reaktiivisuus tarvitsevat hyvän keskivartalon hallinnan.